4.11 – בירא עמיקתא – על קוצים, קצוות וקץ הקצים ב-Crawl Space

פורסם: ספטמבר 29, 2011 ב-שובר שורות עונה רביעית
תגים: , , , , , , , , , ,

פרק שבו כל הספקנים מקבלים קילו תפוזים על הראש.
ספוילרים, מכל הגדלים והצבעים.

וולט? תעשה טובה, תעביר שם שואב.

 HAHAHA HAHAHAHAHA HAHAHA!

חמש הדקות האחרונות של "Crawl Space" היו אחד הסיקוונסים המלחיצים, המצמררים והמערערים ביותר שידעה הסדרה, והשוט האחרון נכנס מיידית לפנתיאון רגעי הטלוויזיה הטובים ביותר בכל הזמנים. לו היה זה הפרק האחרון לעונה, הייתי מאושרת. לו היה זה הפרק האחרון בסדרה, הייתי מאושרת.
כי כך צריכה להסתיים "שובר שורות", או כל סדרת דרמה אחרת: בהתנקזות של כל מה שהיינו עדים לו עד היום לכדי נקודה אחת ממנה משוגר אגרוף ישיר לבטן.
המשמעויות שהוא נשא והאימפקט שהוא הותיר, הפכו את השוט האחרון לרגע טלוויזיוני נדיר שבו אני כצופה קפאתי, נאנחתי מכל הלב והודיתי להוריי שהביאוני ולאלוהי הטלוויזיה על שזכיתי לחוות משהו כל כך עוצמתי במסך הקטן.
פעם אחרונה שזה קרה לי זה היה בתום העונה הרביעית של הסמויה (ולפני זה בתום פרק "הגופה" של באפי).
אז לא, אני חושבת ש"שובר שורות" עוד לא מתקרבת להישג של "הסמויה", אבל לעזאזל, מה שהם הצליחו לעשות כאן הוא מדהים וזו חתיכת מחמאה. ואחרי הפרק הזה, יש לי ביטחון מחודש ומלא ביכולת של וינס גיליגאן והחבורה שלו לסיים את הסדרה בבום מחריש אוזניים.

הדימוי של וולט, מכוסה זוהמה ומתגלגל בצחוק מוטרף בקבר שכרה לעצמו, רודפת את הצופה זמן רב לאחר הצפייה.
הכול נבנה לקראת הרגע הזה והאירוניה המרושעת לא נותנת מנוח!

סקיילר נאלצת להשתמש בכסף שנותר לאחר התשלומים לשטיפת המכוניות, עסק הלבנת כספים שהם כבר לא צריכים עכשיו שוולט פוטר, כדי לכסות את חובו של טד ובכך למנוע חקירה רשויות המיסוי שלא תיפתח לעולם כי הוא מת, קישור שלא היה משנה גם לו הייתה נפתחת חקירה אם וולט וסקיילר היו מחליפים זהות, אותו הכסף שיכל להציל אותם, לו וולט שיתף את סקיילר במצבו האמיתי במקום לתת לה נאומי "I'm the one who knocks".
עכשיו וולט שומע את הנקישות על דלתו…

They say vitamin C is good for you...

מה שיפה, כרגיל בשובר שורות, זה שבפרק עם תימה כה אפלה וסיום כל כך טראומטי, יש עדיין זמן לצחוקים ושיגועים.
בעיקר בסצינה המצוינת בה שני שכיריו של סול (כפי שצפיתי וייחלתי, הקומיקאי ביל בר מציל את כבודו בהופעה שנייה בסדרה) מגיעים כדי לשכנע את טד להתנהג יפה.
אפשר להתלונן על הפיתרון הזריז ומהיר מדי בסיפור של סקיילר וטד, להגיד שמותו היה גם צפוי וגם קל מבחינה סיפורית, אבל אני כמובן רואה זאת אחרת. כמו רוב ההצלות של הרגע האחרון בסדרה, גם זו במבט שני מתבררת למעשה כסיבוך או כהצלה גבולית בהחלט (כמו, למשל, בפרק 2.2 עם הגעתו של האנק לביתו של טוקו במדבר וניקובו בכדורים. לכאורה הוא סגר לוולט וג'סי פינה, אבל בפועל הוא הגיע אחרי שהשניים השתלטו על הסיטואציה ולו לא היה מגיע, טוקו היה מדמם לו לאיטו למוות ווולט וג'סי היו חומקים בנוחות במכוניתם במקום להשאיר אותה מאחור).
למראית עין, מותו הגרוטסקי של בנקי האידיוט סוגר את הבעיות של סקיילר מולו – הוא לא יסחוט את משפחת ווייט לעולם ואיש לא יצטרך ללכלך את ידיו בחיסולו, אלא שלמעשה מותו מגיע שעה מאוחר מדי. לו היה מת וסול היה מספיק לעצור את שליחת הצ'ק, זה היה הפיתרון הנוח והקל לכל הצדדים, אבל האירוניה של התזמון היא זו שהופכת את כל הסיטואציה העלובה והמבדחת (שהיא כמו גזורה מסרט של האחים כהן, ולי הזכירה גם קצת את Out of Sight של סודרברג) לאכזרית ונפלאה ועוד רגע של קארמה מטא-טקסטואלית המתנכלת לוולט. והוא בכלל לא יודע זאת!

והרגע בו הג'ינג'י מבשר לסול, "נו, לפחות הצ'ק הופקד", זו אירוניה ברמה שקספירית. כמו הבשורות המשמחות המגיעות בתום המלט, כשכל הדמויות מתבוססות בדמן. "רוזנקרנץ וגילדרשטרן מתים!". אחלה.

שתיית הפרידה הגרועה ביקום.

להבדיל מוולט והשפל החדש בחייו, גאס נמצא בשיא אישי ומקצועי. עם השלמת מסע נקמה בן 20 שנה (גם הרופא שלו לא מאמין שהגיע היום), ניצחון מוחץ על הקרטל וחיית מחמד חדשה – הוא מרגיש בלתי מנוצח. לא פלא שהוא חש כל כך טוב שהוא מחליט להסיר קוץ מציק מעקבו.

אבל חיית המחמד החדשה לא כל כך אוהבת מה שהיא רואה. למקרה ששכחנו, ובהחלט שכחנו, ג'סי ואנחנו מקבלים תזכורת מי הוא גאס באמת.
אדם בעל כוח רב ועוצמה שיודע לתכנן כל פרט בקפידה אבל לא טורח לעצור ולהראות אכפתיות אמיתית אל מייק, משרתו הוותיק והנאמן ביותר.
אדם שכן לוקח את הזמן כדי לענות נפשית ישיש משובץ רתוק לכיסא גלגלים.
זה לא מחזה נעים וג'סי מרגיש לא בנוח לעמוד לצדו בשני המקרים. וזאת מבלי לדעת בכלל שגאס איים לרצוח אישה, נער נכה ותינוקת.
ושוב ההזדהות שלנו מזדגזגת. גאס חוזר להיות נבל נאלח ואנחנו לא יכולים שלא לצדד בוולט. כי היי, וולט אולי חתיכת אפס, אבל פתאום, כשהמשפחה שלו בסכנה, הוא חוזר להיות מי שאנחנו מעודדים.

ג'סי שמע על האנק והמכבסה, שזה אומר שגאס מזין אותו אינפורמציה חלקית רעילה, אבל האם עכשיו הוא חושב שצריך לחסל את האנק? האם הוא חושב שזו אשמתו של וולט שעכשיו צריך לחסל את הגיס שלו?
אנחנו יודעים שג'סי לא מוכן שוולט יירצח, השאלה היא למה? רפלקס מותנה? החלטה אנושית גרידא? או שמא יש לו עדיין רגשות כלפיו?
טוב, זה די ברור מה אני חושבת. זעם כזה כמו שהפגין ג'סי מחוץ לבית שלו, יכול לנבוע רק מכאב עמוק. ושנאה כזו יוקדת שמורה אצלנו רק לאנשים שאנחנו ממש אוהבים.
עכשיו ג'סי ייאלץ להחליט מה הוא רוצה יותר: לשמור על אורח החיים הסדור, המשפחתי והכמעט נורמטיבי שעבודה אצל גאס הפסיכופט המתוקתק מאפשרת לו, או לעזור לדמות המורה והאב שהוא אוהב בעל כורחו ולתת לכאוס שוב להשתלט על חייו?
 This man needs help!
-This man pays my salary. 

ROTFL

מדהים אותי שיש אנשים שאשכרה לא הבינו את השתלשתלות העינינים בתום הפרק, אז הנה הבהרה חד משמעית. לא, זה לא שגאס איים להרוג את משפחתו של וולט אם יתקרב לג'סי, מכאן שהפתרון הפשוט הוא לא להתקרב לג'סי. גאס איים עליו לא להתקרב לג'סי, לא הצליח לו, ואז הוא בישר לו, בלי קשר, אפרופו, שהוא הולך לרצוח את האנק ושאם יעז להתערב בדרך כלשהי כדי למנוע את מות גיסו תירצח כל משפחתו.
אז וולט, שקץ בחייו הנוכחיים ונחוש להציל את האנק, קונה כרטיס יציאה מהמשחק למשפחתו ולו (ומתוך כך בוחר לא לראות את ג'סי שוב לעולם) ושולח את סול לשגר את הבולשת שתגן על האנק ובכך מסמן את כל משפחתו להרג…. רק כדי לגלות שאין לו את הכסף להצילם.
זה כמו טייס שמכוון את המטוס שלו להתרסקות בצוללת אויבת, קופץ ממנו ברגע אחרון ואז מגלה ששכח לקפל מצנח.
זה השלב שצוחקים בהיסטריה.

זה לא שבדיוק מפתיע שוולט בחר לצאת מהמשחק. בפעם הראשונה שסול העלה את האופציה של ההיעלמות, וולט עוד היה גאוותן, שאפתן ואופטימי מדי בכדי לוותר. היום, כשהוא תפס את מקומו של פינקמן בתור שק החבטות של ניו מקסיקו, כשאיבד את מקור הכנסתו המרכזי, כשאין לו שום כוח או השפעה על המתרחש סביבו, כשהסרטן כנראה חזר, וכשהבן הבכור שלו לא מחזיר וכנראה גם לא יחזיר בקרוב טלפונים (למרות שוולט יודע *התבהרות עננים* שהוא לא רוצה במותו), זה הזמן הנכון למשוך במעצור החירום, ועל הדרך גם להציל את הגיס.

אין פה מקום לדעות ואינטרפטציות, זו ההשתלשלות, נקודה. ותכלס, אני מרחמת על מי שהחמיצו בצפייה צינית את הדרמה המרעישה שהתחוללה. איזה פספוס אדיר בשבילם.

שני השחקנים פשוט מעולים בסצינה החותמת. בראיין קרנסטון יזכה באמי על הגילום המדויק, הטוטאלי והרווי ניואנסים של ההתחרפנות של וולט, אבל זו דווקא אנה גאן שהופכת את הרגע הזה למצמרר באמת. מבטה המבועת וקולה הרועד של סקיילר, המגיע בניגוד כל כך חד להתנהלותה הרגילה הבטוחה והיודעת כל, הם שהופכים את הרגע למשהו שנשאר איתך הרבה זמן אחרי.
וברגעים האחרונים הללו, אנחנו שוכחים שוב שאנחנו צופים בסדרה, לא מכירים בעובדה שיש עוד שני פרקים לסוף העונה ועוד 16 פרקים לתום הסדרה, מדחיקים שקרנסטון עוד עתיד לזכות באמי חמישי, ומזדהים לחלוטין עם האימה וחוסר הידיעה של הדמויות.
אנחנו עם וולט בבור, חוששים לגורלנו ומאמינים באמת ובתמים שמכאן אין דרך לצאת.

המוטו של העונה הנוכחית, זה שהושמע בפרומואים והודפס בכל הפוסטרים, היה
This season, Walt isn't in danger, he IS danger.
וזו הטעייה מכוונת של ציבור הצופים. לאורך כל העונה בשובבות אופיינית, לאט ובקפידה, טרחו היוצרים להפוך את וולט לדמות הכי פחות מאיימת בסדרה.
רציתם לראות את הייזנברג בועט ישבנים? רציתם לחזות בוולט הופך ל-Scarface של אלבקרקי? לא תקבלו.
רציתם אקשן ואנטי-גיבור חביב שתמיד מצליח להיחלץ ושנותן דרור לאלימות הלטנטית הטבועה בכם? אחלה, לכו תראו דקסטר.
אצלנו, ב-שובר שורות, אין רוצחים סימפטיים שהורגים רק אנשים שממש מגיע להם, אין סוף טוב באופק ואין אקשן בלי השלכות ופסיכולוגיה.
אבל היופי האמיתי הוא שכן, זה נכון. וולט הוא הסכנה. בדרדורו של וולט למצב של חוסר אונים מוחלט העונה, הוא נהפך לדבר הכי מפחיד שקיים, כי אין דבר מסוכן יותר ממישהו נואש שאין לו מה להפסיד. תשאלו כל מחבל מתאבד.
וולט נדחק אל הקצה ומתוך הבור תיוולד המפלצת.
היכונו לביאת הייזנברג. רק לא בהכרח ההייזנברג שרציתם.

הערות, הבחנות, ציונים לשבח ושאר ירקות

* הפסקול. יא אללה, איזה פסקול בקטע הסיום. ספק הלמות הלב ספק צעדים מתקרבים, ספק הידפקות על הדלת. מושלם.

* השוט המדהים של הפרק #2:  וולט וגאס בפגישת פיטורין במדבר כשענן מחליט להתערב.

* השוט המדהים של הפרק #1: השוט הסופי, תרתי משמע.

* אני חוששת שתאונת הדרכים המכוונת של וולט הייתה כל כך קלאמזית ומבוצעת רע, שהיא חיברה להאנק במוח את כל הפרטים. יש מצב שהוא עלה עליו.

* אם צפיתם בפרק וחשבתם לעצמכם "האישה המטומטמת של וולט שוב דפקה אותו לגמרי", ברכות, אתם שוביניסטים ומיזוגנים.

* הודות לגאס ולבית החולים שדה גילינו שני דברים: ג'סי רק בן 25 (ואלרגי למשהו. ומטר שמונים? BAHAHAHA), ושמו המלא של מייק הוא Michael Ehrmantraut. מה?! הרמנטראוט?! אז בדקתי מה משמעות השם הגרמני וזו המשמעות: all encompassing power. "מייק הכל יכול". דווקא בפרק שהוא גוסס אנחנו מגלים את זה.
מאידך, זה אולי רמז שהוא ממש לא הולך לשום מקום.

* הסדרה מתחמקת מלהראות לנו איך ג'סי קורא לוולט בפניו. אבל בשיחה מול גאס הוא עדיין "מר. ווייט". ג'סי לא טיפש, והוא יודע להציג עסקים כרגיל מול הבוס. או אולי, כמו תמיד עם השניים האלה, הם יכולים להביע את הרגשות שלהם זה לזה רק בפני אנשים אחרים.

* לראשונה מזה זמן רב שאנחנו רואים את הולי. צריך להזכיר לנו איזו תינוקת מתוקה היא לפני שמאיימים לרצוח אותה.

* בסצינה בין גאס להקטור, כל פעם שאספוזיטו מזיז את הכיסא הוא מרים אות כך שזה נראה כאילו עוד שנייה הוא מוריד אותו להקטור בראש. מלחיץ.

* מארק מרגוליס, מי שמגלם את הקטור, מקבל כל כך מעט טקסט וכל כך מעט מרחב פעולה, אבל ברור לנו לחלוטין מה עובר על האיש ואי אפשר שלא לחוש את כאבו ולרחם עליו. עבודה די מדהימה של מרגוליס.

* למה לעזאזל גאס הביא את ג'סי לבית האבות? לחשוף בפני ג'סי פיסה מסיפורו? להראות לו ולחזק את העובדה שיש להם אויבים משותפים? לקשור את ג'סי אל הנקמה הפרטית שלו?  Most awkward second date EVER.
או שג'סי סתם היה עוד כלי עינוי להקטור?

* מי מכם גם חושד שהסיבה היחידה שגאס יצר קשר עם וולט מלכתחילה, בעונה 2, הייתה כי ייעד אותו להיות הכימאי המחונן שיפיל את הקרטל בתוכנית הנקמה שלו? וזאת הסיבה שהיה מוכן לספוג אותו ואת שותפו הבעייתי?

* Does the laundry have to be dirty?
-Nope.
(הוא אומר No אבל הוא הוגה את זה בהנאה קז'ואלית שבה אומרים נופ, ובאוחצ'יות לא מבוטלת).

* האם התפוזים הם קריצה לסנדק?

* סטיות של תסריטאים: אני מתה על זה שג'סי לא מצליח לצטט בדיוק את המשפט שוולט איחל לו בפגישתם לפני מקסיקו. הפיתוי הניצב בפני תסריטאי כשדמות אחת מצטטת דמות אחרת הוא גדול. האינסטינקט הוא, במיוחד כשמדובר בשורה חזקה, לתת לדמות לחזור עליה מילה במילה ולאפשר לצופים להנות שוב מההברקה. אבל בחיים, לפחות מניסיוני, את השורות הכי כואבות או חשובות שנאמרו לנו אנחנו מתקשים לזכור במדויק. המשמעות היא מה שאנחנו מצליחים לצטט, תחושת הכאב או הגאווה זה מה שנחקק.

* רגע, אז דון אלדיו לא היה חלק ממשפחת סלמנקה? או שגאס התכוון שאחיינו היה הצעיר ביותר ושעם מותו, חוסלה סופית כל הגברים במשפחה.

* זה גם היה השבוע ששובר שורות התפוצצה באינטרנט סופסוף. הפרק הזה שלח את כולם לטוויטר, לפייסבוק, לפורומים ולטמבלר להשמיע את זעקת את ה-"HOLY SHIT" וה"OMG, YOU MUST WATCH" שלהם ואני שמה כסף שהרייטינג בשידור החוזר היה גבוה מבשידור הראשון. זו גם הפעם הראשונה מחוץ לעונת הפרסים ששובר שורות הייתה טרנדינג טופיק בטוויטר ארה"ב למעלה משמונה שעות, נעלמה ואז שוב חזרה למחרת  – כשאנשים סירבו להשתחרר מהאימפקט.

* אם נוסיף לכך את העובדה שרק לפני שבועיים העלו את 3 העונות הראשונות לנטפליקס וכבר אלפי אנשים (800,000 אנשים בנטפליקס נתנו לסדרה ארבעה וחצי כוכבים. שמונה מאות אלף! בשבועיים!) גמעו אותן כדי להסתנכרן עם השידור: אני צופה שהפינאלה ישבור את שיאי הרייטינג של הסדרה וכי בעונה הבאה והאחרונה מספר הצופים שלהם יעלה ב-50% (הם תמיד עולים ב-20-30% מעונה לעונה) אם לא יוכפל. אחרי ארבע שנים, הבאז סופסוף נהיה מחריש אוזניים.

* האינטרנט פועל מהר.
מישהו רוצה לקנות שואב אבק?

* תכלס, אם הם שולחים את הפרק הזה, יש מצב שהם סופסוף גם לוקחים אמי על הסדרה הכי טובה (מאידך, זה גם מה שאמרו על עונה 3).
עזבו את האקדמיה מצבים מתפוצצים, תאומים עם גרזנים נוצצים או ניגוב שמשות מכונית עם דילרים, גבר הקבור תחת השלכות מעשייו עלול להיות מה שיעשה להם את זה.

* שנה טובה, חברים!!! 🙂

תגובות
  1. Yogev הגיב:

    פרק 11 של ברייקינג באד היה נהדר. הכי טוב העונה.

    אהבתי מאד לראות איך התהפכו היוצרות וכמו שג'סי בא והתחנן לפני שני פרקים בפני וולט, וולט עכשיו בא ומתחנן בפני ג'סי לעזרה.

    גם האקסבוקס של ג'סי משמש פה כדי להראות לנו את השינוי שחל בו. פעם שעברה ג'סי שיחק בו לבד, החדר היה חשוך והוא הרג מפלצות.
    עכשיו החדר מואר, ג'סי יושב עם שני אנשים אחרים (שאחת מהם אפילו מחליפה אותו באמצע המשחק כשהוא צריך לצאת לדבר עם וולט) וכמובן שהמשחק הרבה יותר "ידידותי למשתמש".

    אני חושב שהסיבה היחידה להביא את ג'סי לבית האבות היא החדרת הסכין קצת יותר עמוק בלב של הקטור. הוא הרי מכיר ג'סי ומודע למעורבותו במוות של טוקו – ועכשיו במוות של בן המשפחה האחרון שלו.

    • Nathalie Dobrzan הגיב:

      לגמרי!
      וגם ג'סי נהיה פתאום אבא בעצמו. שזה בכלל שינוי מהותי במערכת היחסים.
      בחיי שהוא עם אנדריאה רק בשביל הילד שלה. *סטייה*

      ובוודאי שג'סי הוא כלי עינוי נוסף להקטור, ועדיין – גאס ודאי תהה מה זה יעשה לפינקמן להביא אותו לשם. הוא לא יודע שג'סי סוג של עבר עינוי פסיכולוגי אתו (או שמא כן?) אבל מי רוצה ללכת לעשות דווקא לזקן נכה?
      הוא כל כך מחזר אחרי ג'סי שהוא בוודאי משוכנע שזה יעשה לו טוב. הוא לא קורא את ג'סי בכלל בסופו של דבר.

  2. מיכאל 23 הגיב:

    היי נטלי, קודם כל מאחל לך שנה טובה והצלחה בכל מעשייך ושתמשיכי לרתק אותנו עם הכתיבה והניתוחים הקולחים והנהדרים שלך! 🙂
    וואו, הפרק הזה היווה שיא בלתי ניתן לתפיסה! סיקוונס הסיום, כפי שתיארת אותו, פירק לחתיכות
    את כל הציפיות שלנו והותיר דממה מוחלטת, הנובעת מהקרשנדו האפי של הדמויות –
    וולט, שוכב לו שם מתחת לבית, צוחק על המצב ומבין שגרוע יותר לא יכול להיות.
    סקיילר, החרדה מכך שהבוס שלה מת והדמעות בעיניה מצמררות.
    מארי, המתקשרת מבועתת, דמותה בחושך מוחלט, ומספרת על האיום של הקרטל.
    הייתי רוצה לראות את התגובה של האנק. מפחיד.
    לא ברור לי העניין של הכסף – הרי וולט זקוק ל125 אלף דולר על מנת לשלם ל"מעלים".
    סקיילר לקחה 600 אלף. זהו? אין לו מיליונים או משהו? לא הגיוני.
    זכור לי "אתה עושה 7 מיליון בשנה?!"
    ג'סי בן 25? הכיצד? הוא היה תלמיד בכיתת התיכון של וולט.
    הפרק הזה היה מצוין, כנראה הטוב ביותר לעונה, אלא אם כן מכינים לנו פיצוצים גדולים יותר
    בשתי הפרקים שנותרו, ואני לא מבין באמת למה אנו זקוקים לעוד 16 פרקים? לי נדמה כאילו
    ניתן לסגור הכל בשניים שנותרו, לא חושבת?
    וכמאמר השיר של רדיוהד, " where do we go from here? " לא יכול לחכות.

    • Nathalie Dobrzan הגיב:

      תודה, מותק, גם לך! :-*

      רק תיקון אחד – סקיילר בפירוש עוד לא יודעת על גורלו של טד. סול בדיוק גילה כשוולט פרץ למשרדו ואז מי בכלל חשב על טד, היו דברים בהולים יותר וחדשות חשובות יותר לטפל בהן… למי שלא יודעים מה ידו של טד בקריסת תוכנית הבריחה, כמובן.

      שנית, אני הייתי בטוחה שג'סי קרוב יותר לגיל 30.
      הוא תלמיד לשעבר של וולט שלא ראה אותו שנים. יש מצב שהוא בכלל נשר מהתיכון כשנהיה סוחר, או אולי קודם.

      ובאשר לכסף: וולט מעולם לא השלים שנה תעסוקה אצל גאס. העסקה שהוצעה לו בזמנו – 3 מיליון ל-3 חודשים, אותם הוא חולק חצי חצי עם ג'סי.
      לדעתי הם עברו את ה-3 חודשים רק בקצת. 4-5 חודשי העסקה? הרי התינוקת עוד פיצקית.
      כלומר 1.5-2 היו לו. מתוכם, 800-900 אלף הלכו לשטיפת המכוניות, עשרות אלפים הלכו לטיפולים שלו ושל האנק, לסול ושאר תוכניות להוצאתם מהכלא ומצרות (52 אלף רק על שריפת המכונית המטומטמת של ג'וניור), נשארנו עם נניח 700 אלף.
      מתוכם סקיילר לקחה 620, והופ, נותרו פחות ממאה.
      והשואב? הוא עולה 125 לבנאדם, וולט רוצה להעלים ארבעה…

      וחס וחלילה! אני רוצה עוד עונה, דאמיט. לא מספיק לי! ואני גם לא מאמינה שיש רק עוד שבועיים לפני ששוב נרעב לפרקים במשך מי יודע כמה חודשים. 😦

    • מיקה הגיב:

      125 דולר לבנאדם. הם ארבעה, כלומר הוא זקוק לחצי מיליון דולר.
      בפרק שעבר וולט העיר שעסק שטיפת המכוניות עלה להם קרוב למיליון, זה עוד חצי מיליון. סקיילר נתנה לבנקי קצת יורת מחצי מיליון – ובל נשכח את כל התשלומים של החשבונות הרפואיים של וולטר והאנק. מתוך שני המיליון שלו, אנחנו נשארים במינוס. או בעצם – פשוט אין לו את החצי מיליון שהוא צריך לתת למוכר שואבי האבק.

      • Nathalie Dobrzan הגיב:

        חה! ראשונה! P:

        • מיקה הגיב:

          יאללה יאללה. כאילו שלך גם יש תינוק חולה על הראש. לפחות אני ראיתי קודם את הפרק עצמו. אז הא!

          • Nathalie Dobrzan הגיב:

            אוי. תרגישו טוב. 😦

            את אולי ראית את הפרק שעתיים-שלוש לפניי, אבל את ראית אותו בלילה ונאלצת להירדם אחר כך אלוהים יודע איך (בעצם, הורות מבטיחה שתיקחי כל הזדמנות שניתנת לך כדי להירדם) בעוד שאני ראיתי אותו דבר ראשון על הבוקר, שזה מעורר כמו לשפוך לעצמי קפה רותח לפנים! אני מנצחת!

            • מיקה הגיב:

              אם ככה, אז אני ראיתי אותו אחרייך. אפילו לא בבוקר – נאלצתי לחכות לערב הבא! מנגד, אני כבר הספקתי לקרוא ולכתוב על הפרק ואת בוששת להעלות פוסט. בושי לך והיכלמי!
              אגב, שמת לב ו/או הידעת שכמעט כל הבנות מהכיתה שלנו הן שחקניות/במאיות/תסריטאיות/מפיקות או כל האמור לעיל? נכון זה ביצפר של בראנז'ה והכל, ועדיין. מה הסיכויים באמת?

              (טוב, אולי לא כמעט כולן, אבל יותר מחצי)

              ותודה לגבי איחולי ההחלמה. הפשוש עדיין חולה נורא, אבל הוא כבר מרגיש הרבה יותר טוב כך נראה.

              • Nathalie Dobrzan הגיב:

                לא אבוש ולא איכלם. אמנם ראיתי את הפרק בשבע וחצי בבוקר אבל משם המשכתי ליום עבודה בן 11 שעות ואז המחשב הרגיל שלי קרס ואז שוב יום עבודה ארוך שלאחריו כתבתי קצת במאקבוק ואז עוד חצי יום עבודה ומשם 4 שעות נסיעה לראש פינה לסעודת חג ואז כתבתי את סוף הפוסט והמאק שלי קרס וחזר לגרסה מוקדמת של הפוסט והעלים את אלף המילים שכתבתי. קמתי בבוקר וכתבתי אותן מחדש תוך שאנן מתאפקת יפה יפה לא להטביע את המחשב באסלה מרוב עצבים.
                לא רק שלא בושה לי, אני די בהלם שלא שרפתי את המועדון.

  3. מתן קליינר הגיב:

    פרק מדהים, פשוט מדהים, מצחיק, עצוב, מעניין, מותח ובלי מילה על הצחוק המטורף של וולט שהזכיר לי את הג'וקר ורק עליו מגיע לו לזכות באמי.
    וגאס, גאס גורם לי לזכור למה אני לא כל כך אוהב אותו, הוא מניפולטיבי, הוא רע והוא יהיר, הוא כל כך בטוח שבסופו של דבר ג'סי יתרצה ויאשר לו להרוג את וולט עד שהוא אומר את זה לוולט בפנים בידיעה שוולט לא הולך לשבת בבית ולחכות לדפיקה בדלת, אבל הוא איבד את ג'סי ברגע שהרופא אמר לו "הוא האיש שמשלם לי" והבהיר לג'סי מי יותר חשוב, וזה לא האבא החדש שלו.
    וגם אם מייק לא יגמור במדבר מקסיקני יכול להיות שיש פה שינוי עמדה של ג'סי, אולי הוא יהפוך להיות מין הייזנברג בעצמו, הוא כבר היטמן, הוא גם מבשל והוא כמעט בשל לקחת פיקוד אז מי יודע?
    ובקשר לסרטן, סימן נוסף ומאוד משמועתי לכך שהוא חזר, לפחות לדעתי, הוא השיעול של מר.וויט בזמן השיחה שלו עם גאס, הסצינה שהיתה דומה לסצינה שבה חטפו וולט וג'סי את סול והיו עטויים מסכות מטופשות, שבמהלכה סול זיהה את וולטר על ידי השיעול הסרטני שלו.
    והפרק הבא, כמה אני מחכה לפרק הבא, לא רק בשביל לראות את הפתרונות המוצאים לנו אלא בשביל לראות את הבסיס המוצא לנו לעונה הבאה, זה צריך להיות ענק.

    • Nathalie Dobrzan הגיב:

      גם אני נדהמתי מהעובדה שהוא הודה בפני וולט סופסוף שזו תוכניתו. כלומר, זה היה ברור לנו, אבל פתאום הוא משתחצן על זה מול וולט. הוא ממש ממש שונא אותו וזה סודק לו את הפוזה. הוא לא האמין כשוולט אמר לו "or else what?"
      גם כן, אידיוט הוולט הזה. מרביצים לך, קושרים אותך וזורקים אותך במדבר, סתום את הפה!!!
      והאמת היא שגאס לא רוצח את וולט רק כי בא לו שג'סי באמת יהיה בצד שלו, אבל אם ידחקו בו יותר מדי אין לו שום בעיה להרוג את וולט ולהכריח את ג'סי לבשל לו. בעיה לאיים לרצוח את המשפחה החדשה של ג'סי? הוא יודע מה ילדים קטנים עושים לו.
      הוא מחבב את הבחור אז בא לו לשחק יחסית נקי, אבל זה תכף משתנה…

      ואני אשכרה חוששת ממה שיקרה הלאה. כי זה לא הולך להרפות ועוד דקה התקף לב.
      זה הזמן להצטייד בשקיות נייר ובקבוק רסקיו.

    • יואב הגיב:

      * אנחנו בטוחים שטד מת?
      * מיכאל, ג'סי סטודנט של וולט בדימוס.

  4. יוני אנטון הגיב:

    בפגישה עם הקטור מוקרן ברקע הסרט "הגשר על הנהר קוואי".
    יש לך רעיון מה המשמעות של זה?

    יש לי הצעה (ספויילר לסרט):
    בסרט חבורת שבויי מלחמה בונים גשר בשביל האויב והם כל כך שקועים בעשיה שהם כמעט שוכחים את המשמעות של מעשיהם. בסוף הם הורסים אותו.
    האם יש כאן רמז שג'סי, שעובד בשביל האוייב במלחמה לא לו, מתחיל לתפוס את משמעות מעשיו ויפסיק לשתף פעולה?

    • Nathalie Dobrzan הגיב:

      שייייט! טוב שהזכרת לי!
      היות וזו הסצינה הסופית ההתאבדותית נוסח "תמות נפשי עם פלשתים". זה בין סיום הרואי של הקרבה עצמית לבין שפיכת דמים מוטרפת ומיותרת.
      אז אני מפחדת לחשוב מה זה אומר… 😦 ממש, ממש מפחדת.
      ואני אוהבת את ההצעה שלך יותר.

  5. מיקה הגיב:

    פרק מדהים. מזכיר לי ששני פרקים קודם, ממש התגאיתי בסקיילר "ברוקוביץ'" על מה שהיא עשתה במס ההכנסה. איזו שחקנית אלופה האישה הזו, וכמה מהר שהיא חושבת! כשהיא רק נכנסה לחדר חשבתי לי "מה זה השטויות האלה? ממתי סקיילר מתלבשת ככה?" ואז היא פתחה את הפה והראתה לי מאיפה משתינה הפרחה.
    מעניין מה יהיה עכשיו, אחרי ששמעה את הפאניקה של מארי וראתה את הפאניקה של וולט, מעניין אם היא עושה אחד ועוד אחד.
    אגב, למה אנחנו בטוחים שבנקי מת? הראו אותו מזיז את היד. אגב 2, לכל מי שקרא לזה "דאוס אקס מכינה" – תקנו אותי אם אני טועה, אבל דאוס אקס מכינה אמור להיות התערבות אלוהית שמבטיחה פיתרון, לא? המוות של בנקי, אם הוא אכן מת, היא הכל חוץ מדאוס אקס מכינה. בנקי כבר טופל. הבריונים כבר דאגו לו, ואם צריך ידאגו לו שוב. בנקי מת מציב בפני כולם בעיה. במיוחד אחרי שהכסף שולם לו ואז למס הכנסה. אכן, אירוניה שיקספירית.

    • Nathalie Dobrzan הגיב:

      אוה, זה למה אני אוהבת אותך! (בין היתר)
      אני מתעבת את השימוש השגוי והשגור ב"דאוס אקס מאכינה" הנובע מחוסר הבנה בסיסי של המושג.
      (זה ו"לקפוץ מעל הכריש").
      גם על התרסקות המטוס אמרו "דאוס אקס מאכינה". *facepalm* מה זה פתר?! רק בגלל שלא הייתה דרך לנחש את זה מראש, בכל מיליון הפעמים שזה נרמז, לא אומר שזה דאוס אקס. ג'יזס.
      כן, זו סדרה שמתעסקת בקארמה ואפקט פרפר והשלכות וצירופי מקרים מנוולים ואף אחד אף פעם לא ניצל באמת אלא נקבר תחת סיטואציות שרק הולכות ומסתבכות. זה יום ראשון שלכם פה? גררררר.

      וכן, אני חושבת שסקיילר מקשרת, גם אם לא מבינה מה הולך ומה מגיע עליהם. הרי הסיבה שהם משלמים את חשבונות הטיפולים של האנק זה בגלל שהיא ידעה שזה קרה לו בגלל וולט. מבחינתה הקרטל באמת מגיע לרצוח את כולם, והיא מבינה שהכסף שבזבזה בשקט יכל להציל אותם.

      • מיקה הגיב:

        כן, התרסקות המטוס מה-זה פתרה דברים. מלאן!
        אבל שוב – אנחנו בטוחים שבנקי באמת מת? למה היה שוט שלו מזיז את היד אם כך?

        • Nathalie Dobrzan הגיב:

          נכון? גם הוציאה את הגיבורים מהברוך ממש ברגע האחרון, וגם ממש שינתה את חייהם לטובה.

          גם אני חשבתי בהתחלה שהקלוז אפ על היד בא לסמן שהוא חי.
          ואז בצפייה השנייה חשבתי שזה בא להראות את קריסת המערכות.
          אבל יש מצב שהוא במוות קליני.

          • מיקה הגיב:

            במיוחד את אלה של ג'יין. אה, רגע. ג'יין מתה קודם…
            אגב, תודה על התמונה של פינקמן מחופש לג'יין. מעולה! ועוד אגב, כי זה כניראה הרגל חדש שלי להגיב באגבים כפולים: רק אני קוראת לו בראש בלומן מאז תקרית הנפילה לתוך השירותים הכימיים?

            • Nathalie Dobrzan הגיב:

              רק את. אם כי כחלחלותו זכורה לי לטוב ו-וואי אר יו בלו הוא אחד המשפטים האהובים עליי בסדרה. 🙂
              וברור! אני בעד לקדם אישית כל פיסת דראג מטריד במיוחד. הוא קצת יותר מדי מושך גם בתור ג'יין.
              קרנסטון בדראג? לא כל כך טוב…

      • yaddo הגיב:

        זה דאוס אקס מכינה כי בחייו בנקי היווה איום על סקיילר ו-וולט יותר מאי פעם, עכשיו כשהיא גם שלחה אחריו בריונים שיוציאו ממנו באיומים את מה שצריך. למעשה, על פניו זה נראה כמו קצה החוט שהכי סביר שיוביל למפלתם, אבל האיום הזה נוטרל באורח טיפשי מאוד – אל מן המכונה. הבדיחה הקוסמית לא חמקה מעיניי, אבל בדיחה אמורה לשעשע.

        • Nathalie Dobrzan הגיב:

          האיום היחיד שהוא מהווה הוא בגמירת הכסף של הווייטים. לשווא, כי הוא מת. האירוניה הייתה נפלאה.
          אילמלא התאונה, לשלוח בריונים להרוג אותו אם היה מחליט לדבר או לסחוט הייתה בלתי נמנעת וקלה להשגה, וגם צפויה. ומתבקשת. הדבר היחיד שניצל כאן, זה, אה… כלום. אף אחד.
          אולי המצפון הנקי של סקיילר שעוד לא פנתה לרצח, אבל מצפונה לא ניצל כי היא זו שאחראית למותו. אז חזרנו לשום דבר לא ניצל. אי לכך לא דאוס אקס.
          שום פתרון לא יצא מזה. כלום. סתם תאונה מצערת. או מבדחת, תלוי את מי שואלים.
          תאונות ביתיות קורות. הערב מעדתי על שטיח (סיפור אמיתי. נתקפתי פאניקה לשבריר שנייה) והכי מתאים לבנקי האדיוט לנסות לברוח.

          לו היה מת לבדו מהחלקה במקלחת, מבלי לקחת את כספם של הוויטים זה היה מציל אותם והיה אפשר לומר דאוס אקס מכינה. לא כך.  

          • yaddo הגיב:

            אני פשוט לא מסכים – בחייו בנקי הרבה יותר בעייתי לסקיילר מאשר במותו, באמת יש בכך ספק? זה שהכסף איננו וזו בעיה בפני עצמה זה טוב ויפה, אבל זה ממש לא סותר את העובדה שבמותו נסגר לה פתח משמעותי לצרות, וכל זה בלי שנדרשה ללכלך את ידיה.

            • Nathalie Dobrzan הגיב:

              כל עוד הבריונים הכריחו אותו לשלם את הכסף הוא היה בגדר איום פוטנציאלי ולא איום ממשי ועד שלא היו מראים לך שבנקי מתכוון להלשין אתה לא יוכל לומר בוודאות שזה מה שהוא היה עושה וזה כיוון עלילתי שהיה ננקט. אולי הבריונים הבהילו אותו מספיק?
              כעת מותו ״המיותר עד שלא יוכח אחרת ולא יוכח אחרת כי הוא מת״ יישב על מצפונה והכסף אבד לחינם. אם המטרה בדאוס אקס היא להציל את הגיבורים אבל אותו הכסף היה מיועד להצלה מהאיום הממשי והמיידי הרי שמבצע בנקי לא הציל ולכן הוא לא דאוס אקס מכינה.
              זה שהתאכזבת מכיוון העלילה שלא נלקח או לא יפותח זה דבר אחר, תבדיל.
              חוצמזה שנראה לי שעוד נשמע שוב ממס ההכנסה. בנקי, כמו כל דבר אחר בסדרה, וודאי השאיר את מורשתו. 

              • yaddo הגיב:

                ברור שאני לא יכול לומר כלום בוודאות על מה היה קורה לו בנקי נשאר בחיים, אבל אני יכול לספר לך בוודאות גמורה על האופן שבו חשתי בעת הצפייה, ולמה את לא יכולה לפטור את זה כ"לא יודעים מה זה דאוס אקס מכינה" בכזו קלות. השורה התחתונה היא שבדיוק כאשר בנקי נתקל בפרצופה האמיתי והמאיים של סקיילר, הוא מת. ברור שלו נשאר בחיים הוא היה ממשיך להוות בעיה פוטנציאלית שהייתה יכולה בקלות להפנות זרקור אל סקיילר, והפעם אפילו באופן חמור יותר כי היא איימה עליו ונתנה לו כסף שלא אמור להיות לה.

                במקום שהחרב הזו תתנוסס מעליה, בנקי מעד על מפרקתו ללא מגע יד אדם – סיבוך נוסף שנמנע מסקיילר, שהרי אם היה מגע יד אדם מהבריונים שלה, המשטרה עלולה הייתה להגיע גם אליה ברבות ימי החקירה, ie דאוס אקס מכינה. יופי שתכליתו של בנקי כדמות נשלמה בכך שלקח את הכסף מסקיילר והשאיר אותה ואת וולט בצרות (מה שיכול היה להסתיים כבר לפני שלושה פרקים בערך) ולכן מבחינת הסדרה הוא יכול למות וחה חה חה איזה קטעים ובאסה לסקייוולט, אבל זה כל כך לא משנה את העובדה שמותו סתם לו את הפה באופן שמשרת את סקיילר.

                אם בפועל משהו מזה היה קורה – אף אחד מאיתנו באמת לא ידע, אבל הפוטנציאל ההרסני של בנקי, שהפרקים הרבים שהוקדשו לו תרמו לבילד-אפ שבדיעבד היה מיותר, מת יחד איתו, ובסופו של דבר התחושה שלי ושל רבים אחרים בזמן הצפייה היא שלאורך זמן רב סקיילר הסתבכה עוד ועוד, והופסה הבעיה שלה סגרה לה את הפינה (גילוי נאות: לא באמת חשתי הופסה). אמנם אחרי ששילמה לו, אבל הפה הזה כבר ישקוט.

                • Nathalie Dobrzan הגיב:

                  צר לי, אבל אתה טועה.
                  אני יודעת ששנינו באים מאסכולות שונות בנוגע לשובר שורות, אני שחושבת שמדובר ביצירת מופת, ואתה שחושב שמדובר בחרטוט אובררייטד, וזה מטה את דעותינו אבל אני מנסה להיות אובייקטיבית וחשוב לי שנדייק… גם אם לרגע אשמע דידקטית ומתנשאת ואולי מיס סטייטינג דה אובוויוס. אני לא, אני סתם קרצייה פוריסטית.

                  אז בוא שנייה נחזור למקור של המונח, התיאטרון היווני.
                  שם, הייתה נטייה למחזאים לסבך את גיבוריהם ואז בשיאו של המחזה ובשיאה של התסבוכת המאיימת על הגיבורים, כשדומה שאין פתרון, היה נכנס אחד האלים לעלילה באקט של הצלה של הרגע האחרון.
                  אריסטו יצא נגד זה, משום שזהו פיתרון שאינו קשור לעלילה שקדמה לו והוא זר ושקרי לעולם הפנימי של המחזה.
                  וזה הפך להיות מונח שגור שבא לתאר הצלה של הרגע האחרון שמגיחה משום מקום. אלא שעושים בו שימוש שגוי, בעיקר בארץ, ומכנים כך כל פתרון פתאומי.

                  עכשיו בוא נבדוק את זה בפרק הנוכחי של ברייקינג באד.
                  טד לא רק שלא היווה סכנה מיידית אלא הוא לא היווה סכנה ודאית. פוטנציאלית בהחלט, אבל הוא לא מה שעמד בשיאו של המתח בפרק.
                  מותו לא "הגיח משום מקום" כיוון שהוכנס הרגע של השטיח הצ'כובי במערכה הראשונה, ולא היה בו נגיעה אלוהית – כי השילוב בין האימה שהפילו עליו הביריונים ביחד עם השטיח הסורר שנראה קודם – הפך את התאונה למטופשת ומצערת אבל גם גם לנסיבתית. זה לא היה קורה בלעדי נוכחות הביריונים, וככול תאונת עבודה היא מיותרת.
                  והוא לא זר סגנונית לעולם השלם שנבנה בארבעת עונותיה של שו"שו, עם האירוניה הקוסמית שלו.
                  א-ב-ל, וזו הנקודה המכריעה, תזמון הוא 90% מהגדרת דאוס אקס מכינה. לא רק שטד לא מת בשיאה של התסבוכת, הוא מת בטרם עת! מותו הוא פרה-קלימקטי, אפילו לא אנטי-קלימקטי.

                  וזה מה שעומד במרכז מרמורם של צופים מסוימים. חוסר היכולת להאמין שמישהו יטרח לבנות את העלילה הזו ואז לקטוע אותה לפני שהגיעה לשיאה. לפני שבאמת הונפה החרב מעל צווארה של סקיילר וסיבכה ללא פיתרון נראה לעין את הוייטים.
                  ופה בהחלט ניתן להלין על הבריחה מהעלילה הפוטנציאלית ולהתאכזב מחוסר מיצוי הדרמה, ואף לקרוא לזה "פיתרון קל" או אפילו "זול" או "בנאליות צ'כובית", ואני הייתי טוענת שזה היה עיניין של על טעם וריח.
                  ואז אולי הייתי אומרת, בחייך, מותו הוא באחריות המלאה של סקיילר ואם תדע עליו – מצפונה לא יננוקה לעולם, וכי רציחתו המכוונת הייתה פתרון תסריטאי קל באותה מידה ואף הרבה יותר, לו בחרו להעלים אותו, כמו את כולם, בחבית – שהרי האיש מבוקש ע"י הרשויות ולא בלתי סביר שירוקן את חשבונו וינוס על נפשו מבלי לשלם אגורה. וזה יכל להיעשות מאחורי גבה של סקיילר וסול היה מספר לה שהוא ברח (ולה היה ספק מנקר תמידית שהיה טורד את נשמתה) ושאר ירקות.

                  אבל מה שאתה לא יכול לעשות זה לקרוא לזה "דאוס אקס מכינה". כי זה פשוט לא.
                  ואף ביקורת שיצא לי מאז הוויכוח להציץ בה לא טענה שזה היה דאוס, ותחת המושג בטיוי טרופס הוא לא ניתן כדוגמה.

            • מיקה הגיב:

              קודם כל, בטח שהיא לכלכה את ידיה. בעקיפין הוא מת כי היא שלחה עליו בריונים. שנית,מותו רק פותח לה צרות, מבחינתי. במיוחד מותו בתאונה כזאת. הוא היה נמושה מזן מיוחד, ולא ממש היה לו מה לעשות. מה הוא היה עושה? הולך למס הכנסה ויושב בכלא כי הוא ניסה לסחוט אותה והיא שלחה עליו בריונים? כל הליכה לרשויות היתה מסבכת אותו בלא פחות צרות מאשר אותה, וגם אם הוא מספיק שאנן וטמבל כדי לא לדעת, הבריונים דאגו לכך שהוא יהיה מבוהל מספיק כדי לא לחשוב על זה בכלל. באמת שבפרק שאני ראיתי התאונה הזו רק סיבכה את כולם, וזה ההיפך מדאוס אקס מכינה. זה דאוס אקס מכניס לך מכה מתחת לחגורה, אבל כזו שממש כואבת.

  6. יואב הגיב:

    מוות קליני מכמה תפוזים?

    • Nathalie Dobrzan הגיב:

      מראש בראש עם קאונטר ב-40 קמ"ש.

      • מנפלאות הפיזיקה. כששירתתי בצבא נתקלתי במקרה שבו חיילת שברה את מפרקתה כשעשתה כפיפות מתח על שער קט-רגל שנפל עליה (שער קט רגל זו מסגרת פח קטנה וקלה – להראות שזה הכל עניין של מהירות וזווית).

        ועלתה לי תהייה – האם אנחנו עומדים בפני הסוויץ'רו הגדול ביותר בתולדות הטלוויזיה? אולי גיבור הסדרה (זה שעליו הנבואה "יהפוך ממר צ'יפס לפני צלקת") הוא למעשה ג'סי?

        • Nathalie Dobrzan הגיב:

          היי אח!
          תהיתי זאת בעצמי לא אחת.
          מבחינתי, ייאמר לזכותה של הסדרה, יש בהחלט בהחלט סיכוי שג'סי יהפוך להיות ההייזנברג האמיתי בסיפור (זו שעליו ניתנה הנבואה. לול).
          אני אפילו לא פוסלת את הסיכוי שהם יהרגו את וולט בסוף העונה הנוכחית. זה ממש לא סביר, אבל אני פשוט לא מצליחה לפסול את זה ב-100%.
          מאידך ייתכן שהם בנו את ג'סי כל העונה והפכו אותו לתפקיד הראשי וגרמו לנו לחשוב שהשינוי המדהים שחל בו יוביל לסיפור מדהים, ואז יהרגו אותו בשבוע הבא באנטי קליימקס טראגי.
          וזה מדהים כפליים כי הסדרה הזו הצליחה לייצר כזו תחושת פחד וחוסר וודאות בצופה מבלי להרוג בכמעט ארבע עונות אף דמות מרכזית או משנית (ג'יין, טוקו וכל שאר החבר'ה הזל"יים הם תפקידי שוליים)!

          כולם נורא מתלהבים מה – זהירות ספוילרים מאסיביים לעונה הראשונה משחקי הכס – הוצאתה להורג של אחת הדמויות הראשיות שם, ואני חושבת שזה טריק מוכר (שהיצ'קוק קעקע בהיסטוריה של הסיפור המצולם בפסיכו), וקל לעשייה כשהוא קורה בעונה הראשונה שלך ואתה יודע אותו מראש, והוא בא לערער את הצופים שלך על ההתחלה ולחנך אותם לחשוש לגורל כל הדמויות. טריק מכאני ופשוט והתוצאה מובטחת.
          אבל להשיג את התחושה הזו בלעדיו – זה הישג מרשים הרבה הרבה יותר בעיניי.
          כידוע ג'סי היה אמור להירצח בסוף העונה הראשונה, כמנגנון ציני לזרז בוולט שינוי ולזרוע פחד בצופים, אבל גיליגאן החליט לחזור בו ולהשאיר אותו בחיים ולהזיז את הסיפור באופן אורגני וכן יותר, וכך, 3 עונות אחר כך ג'סי הוא התפקיד הראשי ושובר שורות הייתה סיפור שונה ב-180 מעלות בלעדיו. ואנחנו עדיין חוששים שהוא יתפגר בכל רגע!
          זה אומץ אמיתי.

  7. יותם הגיב:

    וואו. זה היה תנ"כי.
    אני מאד שמח שנשאלה כאן שאלת המזומנים, כי גם אני חשבתי מה ההיסטריה.
    הלוא ראינו את סקיילר לפני כמה פרקים מהססת איפה לשים את שקי הכסף האדירים מרוב שהם מסיביים. אבל עכשיו הבנתי שהמתמטיקה שלך כנראה נכונה ולא נשאר מהם הרבה.

    וגם אני חשבתי על הג'וקר בסוף הפרק; אבל לא של הית' לדג'ר, אלא של ניקולסון. הצחוק הזה ילווה אותי עכשיו כמה לילות.
    ובעיקר חשבתי איזה מוזר זה ששוב פעם התהפכה הקערה על פיה ואני מת להיכנס למסך ולתת לגאס סטירה (אבל אז מיד לברוח). מדהים.

    אבל מה הלאה? אפשר להתחיל להמר? כי אני חושב שכובד רגשי כזה (ותקנו אותי אם אני טועה, אבל זו הפעם הראשונה שתחושת הכאוס אופפת את כל משפחת ווייט, ולא רק את וולטר, ג'סי או האנק) דורש מוות בטוח של אחת מדמויות המשנה הבולטות. ומאחר והאנק כבר מבוטח, אני חושב שאוטוטו ניפרד מג'וניור. יכול להיות שהוא זה שישלם את מחיר חטאי אביו?

    במיוחד בהתייחסות לסצנה המרגשת שלו עם וולטר בבוקר שאחרי המכות עם ג'סי.
    אבל הגיוני שאני נכנס פה לקונספירציות מיותרות ובוודאי שלא הייתי רוצה לקבור את הנכה האהוב עליי בטרם עת. אבל כן אציין שעם הטענה רגשית כזו, שנמתחת עוד ועוד ועוד, אני מרגיש שהפיצוץ יהיה לא רק גדול, אלא אשכרה מכאיב. לפחות לזה אני מצפה. כמו שהייתי באמת בטוח לכמה שניות שגאס ישלוף אקדח ויתקע לוולטר כדור בראש בשוט-הענן.

    אני גם חושב שאם זו הייתה סדרה יותר ידידותית, גאס היה נהרג ברגע האחרון בידי מתנקש מקסיקני. סביר להניח שהקטור. אבל אני מאמין שלא נראה אותו יותר. וכרגע זה גם לא ממש פותר כלום.

    וג'סי? האם יתחרט? האם ירעיל כמתוכנן את גאס בעקבות תחנוניו של וולט? האם יעשה זאת כנקמה על כך שמייק מת בעקבות הפקרתו במקסיקו? למיטב זיכרוני יש לו עדיין את הרעל.
    ש י ש ת מ ש בו כ ב ר !!!!
    האבקה שמתפוררת במערכה הראשונה חייבת להרעיל במערכה הסופית.

    נקודה נוספת מבחינה עלילתית שהגיחה לי לראש היא אפשרות שוולטר יעשה קונץ אחרון ויקליט את עצמו מתוודה על הכל וישלח לסול במעטפת "לפתוח במקרה שאירצח", או אולי אפילו יפנה בהכנעה למשטרה. כך יוכל לסחוט את גאס באקט של "אם אני נופל, כולכם נופלים איתי". אבל בחייאת. כמה לימון עוד אפשר להוציא מהסחיטות של הדמויות זו כלפי זו?

    • מיקה הגיב:

      תכל'ס, היה יכול להיות מאוד אמיץ אם זה היה קורה. כלומר, כדור בראש של וולט. מנגד, אז לא היה תירוץ להשאיר את המשפחה שלו בתמונה, ואי אפשר להיפטר מהאנק. האנק מלך!

    • Nathalie Dobrzan הגיב:

      יותם!!! שנה טובה, מותק. 🙂

      בהחלט! אין סיכוי שאחרי הפרק האחרון הסדרה לא תיאלץ ללכת רחוק ואפל יותר. האופל שאנחנו מצליחים לחשוב עליו הוא מוות, אבל אולי היא תפתיע? רק תעשה משהו אכזרי וגם תשאיר את שלושת גיבוריה בחיים?
      אין ספק שלהרוג מישהו מחוץ למשחק מרגיש אכזרי בצורה בלתי נסבלת. עם כל הכאב שאחוש על מותו של פינקמן וכמה אשנא את עזיבתו את הסדרה, עדיין את מותו של ג'וניור יהיה יותר קשה לי מצפונית לשאת. לא רוצה. וגם רוצה. אוף, סדרה ארורה.

      האנק הוא המטרה של גאס כך שהוא דווקא הקורבן הפחות סביר.
      אז כן, ג'סי (ע"י גאס, לאחר שיעזור לוולט? אחרי שמייק ימות)? סול? אנדריאה וברוק?
      עם כל הרמיזות האדיפליות העונה (לג'סי שלושה אבות) והגשר על נהר הקוואי והמלט וכל זה, יש מצב שיהיה לנו מרחץ דמים.

      אבל מה שיפה זה שאין לי באמת ש-ו-ם סיכוי לנחש. כלום.
      מה שכן, אני חושבת שג'סי וולט הולכים לדבר, וחוששת שאם הם ידברו ובאחד השלבים וולט יתנצל ויגיד לו שהוא כמו בן בשבילו. ואם זה קורה – משמע ג'סי מת.

      כן, סחיטות ועיניינים לא יעבדו כי הם יודעים שסול הוא האיש שלהם והם פשוט ירצחו גם אותו. וכל עו"ד ברדיוס של 100 ק"מ.
      בהתחלה היה מין כבוד בין פושעים וולט חשב שגאס הוא מהפושעים עם הקוד האתי שרק פוגעים במי שבמשחק (כמאמר הסמויה), אבל בסצינה ההיא גאס הבהיר לו היטב שכבר לא משחקים והכול הולך. סחיטות לא יתקבלו בברכה. גם התניות לא.
      ולכן גאס יכול להכריח את ג'סי לבשל לו, בין אם הוא רוצה או לא וגם אם ירצח את וולט. "ניסיתי להיות נחמד. לא הצליח. יאללה, פינקמן עולים רמה ומאיימים על כל המשפחה והחברים שלך."

      הקיצר, ג'יזס. זה הזמן לשכנע את גאס להסניף את הרעל.

  8. מיכאל 23 הגיב:

    אולי וולט יבקש את הכסף מג'סי? 🙂

    • Nathalie Dobrzan הגיב:

      אוה, הלוואי! וכך פינקמן יגלה על האיום על משפחתו.
      א-ב-ל, איך הוא יבקש ממנו? הוא לא יענה לטלפונים וברגע שהוא ייצא מהבית ויתקרב אליו יחטפו אותו שוב, לא?
      אולי דרך סול? המממ….

      וגם די ברור שהפיתרון הזה לא יילקח כי אז תיגמר הסדרה. וגם לשלח רק את סקיילר והילדים ולהישאר מאחור זה לא הגיוני, כי אז האנק ומארי יידעו.

  9. מאור הגיב:

    שנה טובה!=)

    איזה פרק מטורף!
    עד השנייה שסקיילר לא אמרה לוולט שהכסף הלך לטד, לא הייתי מסוגל לעשות את הקישור בעצמי. כשהוא זחל שם מתחת לבית ולא מצא את כל הכסף הייתי בטוח שסקיילר פיזרה אותו על המון שקיות ועכשיו יהיה להם מאד קשה למצוא אותו או משהו דבילי בסגנון! איך וולט יצא מזה בכלל??? איזה מתח.

    למרות שאני עדיין משוכנע שגאס מבחינתו מתכנן עכשיו לחסל את וולט אחרי שהוא הזהיר את האנק, אני כולי תקווה שהאיומים של גאס לגבי רצח שאר המשפחה היו ריקים. למה לו להרוג לוולט את כל המשפחה?=( (אני יודע שיש מקרים כאלה במציאות, אבל אם מישהו יוכל להאיר את עיניי בקצת מעבר הייתי שמח).
    בכלל, למה גאס לא פורש כבר או משהו? הרי הנקמה הושלמה… בשביל מה הוא צריך להמשיך עם עסקי הסמים? ובשביל מה בכלל הוא צריך לחסל את וולט? (הרי הוא תכנן לחסל את וולט מתישהו עוד לפני שוולט הלך לעזור להאנק, אבל למה? הוא לא היה יכול פשוט לאיים עליו ולעזוב אותו?).

    הסצינה הסופית היתה משוחקת בכזו שלמות (כמו גם הסצינות שלפניה) שאני משוכנע שאם ישלחו את הפרק הזה לאמי בשביל בריאן הוא יזכה, ובצדק מוחלט, והאמת היא שאנה גאן שיחקה כל כך טוב שאני מקווה בשבילה שהיא תקבל לפחות מועמדות.

    משהו נחמד לחובבי הפסקול בסדרה – amc עדכנו את עמוד המוזיקה של העונה הרביעית ועכשיו חוץ משמות השירים שמופיעים בכל פרק הם מוסיפים גם את תיאור הסצינה שבה הם הופיעו, שזה מאד מקל על מציאת שירים ספציפיים.
    http://blogs.amctv.com/breaking-bad/2011/06/season-4-music.php
    נחמד לשים לב שזה הפרק הראשון בסדרה שלא היו בו שירים (או השני, אם מחשיבים את 3X01 שהיה בו רק קטע שהולחן במיוחד לסדרה).

    • מאור הגיב:

      אגב, זה לא ממש קשור לפרק אבל זה קצת עניין אותי – לגבי מה שאמרת על הסיום עם האנק ב-2X02: מעולם לא חשבתי על זה כעל דאוס אקס מכינה כי זה פגע בהאנק בהרבה דרכים וקצת סיבך את וולט וג'סי, אבל אתמול פתאום שמתי לב שבסופו של דבר במבט לאחור זה כנראה הציל את וולט מהקרטל.
      קודם כל כי גאס בסופו של דבר שילח את התאומים בהאנק והסית את תשומת הלב מוולט, ודבר שני – האנק הגיע לפני בני הדודים של טוקו. אמנם זה לא קשור לקרב היריות עצמו והיה עובד באותה מידה גם אם האנק היה מגיע כשטוקו כבר היה מת ו-וולט וג'סי היו בדרך הביתה, אבל לעובדה שהאנק הגיע לפניהם יש לדעתי משמעות די רצינית: אם הם היו מגיעים לפני האנק והיו מוצאים את הגופה של טוקו הם היו יכולים לתחקר את טיו במקום ואז הם היו מוצאים את וולט בזריזות ומחסלים אותו ואת כל המשפחה.
      אני די בטוח שהכותבים לא ראו את הקטע עם גאס והתאומים כבר אז, אבל לדעתי את החלק השני עם האנק וההגעה שלו לפני או אחרי התאומים הם כן ראו, ויש מצב שהם הכניסו את קרב היריות כדי להפוך את הפתרון הזה לפחות קל.

      • Nathalie Dobrzan הגיב:

        זה לא יכול להיות דאוס אקס, כי גם אם זה הציל את וולט בתמונה הרחבה עונה וחצי אחר כך, דאוס אקס קורה רק בדקה ה-99.

        אבל, זה גם לא בהכרח מה שהציל אותם, כי אנחנו לא יודעים כמה קרובים היו התאומים וכמה הם ידעו על מי שהם הולכים לגרור למקסיקו ברגע שיגיעו.
        ואני כמעט בטוחה לגמרי שטיו לא ידע איך קוראים לשני הטמבלים שהיו איתו שם במדבר (כי האנגלית שלו לא איי איי איי), וגם אם כן – אילו כלים היו לו לתקשר את זה? איך מבטאים פינקמן בצלצולית?

        אני די בטוחה שהסיבה היחידה שנודע שפינקמן היה שם זה בגלל שהמשטרה הגיעה ומצאה את האוטו שלו, ורק דרך גאס הגיעו התאומים אל וולט, לא? הוא היחיד בחיים שיכל לעשות את הקישור בין הייזנברג לווייט.
        האם הקרטל בכלל ידע היכן לקחו הרשויות את טיו? הם וודאי היו אוספים אותו מאז לו ידעו?

        הקיצר, פתר הרבה, סיבך הרבה יותר. בעיניי לפחות.

        • מאור הגיב:

          גם לדעתי זה לא דאוס אקס – זה גם לא בא משום מקום, וגם הסבירות שזה יקרה היתה לא כזו נמוכה (כאילו, בעיקר לא הקטע שהאנק הגיע לפני התאומים)=)
          פשוט פתאום חשבתי על זה רק אחרי הניתוח (המעולה!) ושמתי לב שזה דווקא כן פתר להם כמה דברים במבט לאחור.

          טיו ידע איך קוראים לוולט בגלל שבמדבר טוקו חיטט לוולט בארנק והקריא את תעודת הזהות שלו (אני זוכר את זה כי אחרי 3X02 הלכתי לבדוק במיוחד את הסצינה הזאת כדי לראות מאיפה טיו ידע את השם של וולט כשהוא "אמר" אותו לתאומים בבית האבות), אני חושב שהתאומים לא הגיעו לוולט דרך גאס, קצת כי אחרת גאס התנהג בצורה מוזרה מאד בתחילת העונה השלישית ובעיקר כי אם גאס היה אומר לתאומים את השם של וולט הם לא היו צריכים לברר את זה אצל טיו.
          ו- LOL על פינקמן בצלצולית!

          מעבר לזה, אני חושב שגם אם זה באמת הציל אותם, הקטע שהאנק הגיע לפני התאומים (בלי קשר לקרב היריות), זה לא משהו שמפריע לי כי זה לגיטימי לגמרי. לוולט אז לא היה שום סיכוי להנצל אם הקרטל היו נוחתים לו בבית בוקר בהיר אחד, ואם זה באמת היה נגמר ככה בזריזות זה גם היה סתמי וגם הסדרה לא היתה ממצה את מה שיש לה לומר, אז מבחינתי בכל מקרה זה עובר חלק, במיוחד בדרך שבה זה נעשה: החלק שהציל את וולט (לדעתי) ממוות כמעט מיידי מהקרטל היה כרוך בסיטואציה שאפילו אי אפשר לגמרי לקרוא לה צירוף מקרים (ההגעה של האנק לפני הבני דודים) וקרב היריות והתזמון הפלאי של האנק רק סיבכו המון דברים גם לו וגם לוולט ולג'סי.

          בקיצור, אני האחרון שיש לו בעיה עם המהלך ההוא (והאחרון שחושב שהוא דאס אקס מכינה=)).

    • Nathalie Dobrzan הגיב:

      שנה טובה, חמוד!

      אני חושבת שגאס יכול לרצוח את המשפחה של וולט בקלות אבל הוא לא רצה. הוא רצה להפחיד סופסוף את האדיוט הזה שלא סותם את הפה ועדיין ממשיך לחשוב שיש לו עוד קלפים במשחק כשאין לו כלום, או כמעט כלום.
      ואז גאס היה בטוח שהאיום עשה את העבודה ווולט הועמד במקומו ולא יתערב בחיסול האנק. הוא לא דמיין לשנייה שברגע שהטמבל הזה יחזור מהמדבר, הוא ירים טלפון לבולשת.
      עכשיו גאס ממש כועס, ועכשיו ממש בא לו לחסל את המשפחה של וולט, אבל בעיקר בעיקר את וולט.
      ג'סי או לא ג'סי.

      וכן, יש הרבה מקרים כאלה במציאות של חיסול חשבונות דרך בני משפחה תמימים יותר או פחות. גאס חכם, אז הוא יידע לארגן שריפה או תאונת דרכים או משהו לא מעורר חשד שכזה.
      מאידך, אפילו את זה הוא לא צריך עכשיו – הוא פשוט צריך לשכור כמה מקסיקנים שיעשו את העבודה ויעמידו פנים שזה הודות לקרטל.

      ואיזה יופי מה שהם עושים עם הפסקול באתר! תודה על הקישור! 🙂

  10. toko הגיב:

    שנה טובה לכולכם
    נטלי, YADDO, שניכם לדעתי פספסתם את הדאוס אקס מכינה האמיתית של הפרק.
    במשך כל העונה הזו (וחצי מהקודמת) סקיילר היתה בצד ההפוך לגמרי מוולט. במהלך כל העונה נבנית הדמות של סקיילר החדשה, סקיילר שלאט לאט הופכת לוולט החל מכתיבת התסרטי (הימורים) דרך רכישת הקארווש והמו"מ ההייזנברגי משהו עם בוגדן וכלה ב"עשיתי זאת למען המשפחה" ו"אף אחד לא צריך להיפגע" (בשניה שהיא אמרה את זה לסול בטלפון היה ברור שחייויו של בנקי נספרים כבר בדקות..) בפרק הזה.
    ולכן, כאן מגיע הפאנצ' – הסיפור הולך (כנראה, בכל זאת, אולי הוא עדיין לא נכתב…) להיפתר דרך לא אחרת מאשר סקיילר.
    זאת ככל הנראה גם הסיבה לסצנת הטלפון של מארי. אחרי שוולט נכנס למצב חצי קטטוני חצי עוברי, היחידה שיכולה להושיע זו סקיילר. המעבר שלה מהפניקה מעל ה"גופה" של וולט למענה השקט בטלפון היתה מאסטרפיס. אחרי סצנת ההתחנחנות לפורץ המנעולים, והאקט הבלתי נשכח של הבימבו ממס הכנסה, היכונו לדבר האמיתי. גו גו סקיילר.
    ואם מסתכלים על המהפך שסקיילר עברה מה"אול אמריקן גירל" שהזדעזה מכך שבעלה, אולי, מעשן מריחואנה, להייזברגית בפוטנציה ששולחת "בחורים" ל"איום" על הבוס שלה לשעבר הרישזו, אולי, למה לא בעצם, דאוס אקס מכינה יפהיפיה.
    ועוד כמה קטנות:
    א. ודאי ששמתם לב שבדיאלוג עם טד סקיילר משתמשת במונח "בישלתי לך את הספרים…"
    ב. הגשר על הנהר קוואי – גם שם מסמל מהפך קונספטואלי של דיויד ניבן הבלתי נשכח. כאשר כל התיאוריה שהוא בנה התהפכה לו באחת.
    ג. האנק – גם אני חושב שההתגשות הורידה לו תאסימון. כל מטרת הסצנה עם הפרוזן יוגורט נועדה להראות את האנק הזחוח. וכשהאנק זחוח – זה אומר שהוא סגור על העניינים..
    ד. מיסטר magoo –
    An elderly, bald man whose eyesight is failing, though he either does not know it or is too stubborn to do anything about it
    ה. רפררתי כבר בעבר, לא יכול שלא לעשות זאת שוב. הטכניקה של אדם שוכב, מצלמה מתרחקת, הקירות סוגרים, המצלמה ממשיכה לעלות…כן. צדקתם, זה ממש, אבל ממש lost. לפחות שלוש פעמים.כולל, כמובן סצנת סיום (והתחלת) הסדרה.
    ו. לסיום – אם אני צודק בתיאוריה שלי, ג'וניור מקבל את המרצדס של טד. האם זו לא דאוס אקס מכינה במיטבה…?!

  11. מיכאל 23 הגיב:

    נדמה לי שאין מנוס מכך שוולט יפנה בתחנונים לג'סי, יש לו בדיוק שתי אופציות :
    – לבקש כסף .
    – לבקש ממנו להרוג את גאס אחת ולתמיד, להסיר את האיום.
    הרי ג'סי חייב להיות נאמן לערכי מוסר כלשהם…

    • Nathalie Dobrzan הגיב:

      טוב, נשברתי וראיתי את הפרומו לפרק הבא, אז *ספוילרים פוטנציאלים*:
      אני חושבת שהוא בהחלט יבקש ממנו משהו. אם לא עזרה אז סליחה. אבל לא כסף.
      נראה לי שוולט ינסה לעשות איזה רצח התאבדות שמשוני והוא יהיה צריך שג'סי לא יפריע לו. וכמובן שהכול יסתבך.

  12. אלדד הגיב:

    1. בואו לא נשכח ששטרות משכורתו של וולט הם שטרות של 50$ (למישהו יש השערה למה?) ולכן הכמות הויזואלית כפי שהוצגה לנו במהלך העונה לא בהכרח משקפת את הכמות אותה דמיינו.

    2. גם אני נזכרתי ב"סנדק" (וגם ב"סופרנוס") בסצינת התפוזים הנופלים. אם אכן יש פה קריצה, הרי שבנקי מת. שהרי התפוזים והופעתם ידועים כמסמלים מוות.

    • Nathalie Dobrzan הגיב:

      1. האמת שלא.
      אני מניחה שזה מגיע ממי שמלבין לגאס את הכספים וכנראה עדיף לו להוציא כמה שפחות שטרות כי הוא עסק של מאות מיליונים שיש לכבס?
      אין לי שמץ.
      2. מצד שני, זה שובר שורות והם נורא שובבים, אז אולי התפוזים שם כדי שנחשוב שהוא מת והוא סתם צמח שעכשיו סקיילר תממן השארתו בחיים במחלקה עם טיו דינג סלמנקה?

      • אלדד הגיב:

        1. אם האינטרס הוא של המלבין, והוא צריך להוציא כמה שפחות שטרות, קל וחומר ששטרות ה-100$ הקלאסיים עדיפים. אלא אם כן זו סתם עוד דרך לברוח מהמוכר והנדוש.

        2. רעיון משעשע בהחלט. אם כי אני נוטה להאמין שהוא מת. השארתו בחיים במצב הנוכחי לא באמת תשרת אף מטרה.

  13. מה"ל הגיב:

    פאקן מאסטר פיס הסדרה הזאת מתחילתה ועד סופה, מלמעלה מלמטה ולאורך כל ניו מקסיקו ועד בית ליד . שמישהו כבר יקח את כל מי שמעורב בעשייה של הדבר הזה ,מוינס ועד נערת המים ויתן לכל אחד מהם בלטה בשדירת הכוכבים של הוליווד. כל פעם שאני מסיים פרק בא לי לצרוח, לדפוק את הראש בקיר וללכת ערום ברחוב, ואני גר ביפו.
    בדמיוני אני תסריטאי בפועל אני לא עושה עם זה כלום, כלומר רוצה אבל מלרצות אף אחד עדיין לא קיבל מענק פיתוח. לעומת זאת אני מבין שאת כן, ואני לא יכול שלא לתהות ולשאול, האם צפיה בסדרה הזאת לא מרפה את ידייך, האם לצפות בקרקס הגאוני של שו"ש לא מתסכל כל כותב שצופה בשלמות בכבודה ובעצמה ושואל אם עצמו האם הוא מספיק טוב כדי לכתוב 5 דקות תסריט לפרק. ואם אי אפשר לכתוב משהו ברמה הזאת אז למה לטרוח? למה להסתפק במועט? תסכימי איתי שזה בלתי אפשרי לסיים פרק של שו"ש ואחרי זה לעבור לאיזו סדרה בערוץ 2 או 10 או לא משנה איפה ובתנאי שיהיה דובר עברית ולא לחשוב שהפערים הקריאטיבים ביננו וביניהם (תקציב בצד) כל כך גדולים שצריך לחשוב על מילה אחרת בעברית למילה "תסריטאי", כי מה שאנחנו עושים ומה שהם עושים זה ממש לא אותו הדבר, וזה בטח לא אותו מקצוע. מצד שני אולי את תסריטאית מבריקה ואולי יש בך את הניצוץ האלוהי ואולי השאלה לא במקומה. אבל אני שואל את זה ברצינות ולא בשביל לבאס, אלא כדי לקבל תשובה כנה ואמיתית, אולי גם בשביל עצמי.

    • Nathalie Dobrzan הגיב:

      אחת התגובות המקסימות והסוחפות שיצא לי לקרוא. הצחקתוזי, מאוד. 🙂

      עכשיו גילוי נאות – אני תסריטאית מאוד רעה. כלומר, אני כותבת מעולה ( P: ), אבל אני ילדה רעה שמתירוצים אינספור לא נגעה בתסריט העלילתי שלה כבר איזה 6 חודשים לפחות (כן עשיתי דוקטורינג לתסריטים של אחרים, אבל זה לא אותו הדבר ולא משנה כמה אנסה לשכנע את עצמי שזה נחשב).
      האם הצפייה מרפה את ידיי? המממ, אני מרפה את ידיי. צפייה ביצירות מופת, כמו זו ואחרות, נוטעות בי חשק אמיתי ועמוק ליצור.
      ודאי שקשה להתמודד מול שלמות של אחרים וקשה להתסכל לתעשייה המקומית בעיניים, אבל בסופו של יום אלה רק תירוצים.
      אם נרצה באמת – ניצור.

      ויש תחושה חזקה כרגע שמשהו משתנה פה. העשייה הקולנועית סופסוף משתחררת מהאתוס הלאומי והתקומתי ומתחילה לייצר קולנוע משוחרר, אלטרנטיבי, עצמאי וז'אנריסטי.
      וזה נפלא כי קולנוע ז'אנריסטי הוא אבי היצירתיות. ממגבלות נולד חופש וחתרנות ורצון להתפרע.
      ואם הקולנוע הישראלי משתחרר הטלוויזיה לא תאחר לבוא בעקבותיו.

      תשובה כנה. 🙂

  14. מיכאל 23 הגיב:

    היי נטלי,
    התחלתי לראות 'העשב של השכן' וקצת מרגיש לא נעים לגלות ש'שובר שורות' העתיקה משם
    די הרבה… מה את חושבת?

    • מיקה הגיב:

      אה, נכון.
      מה הסדרה הזו, העשב של השכן, תרמה לדעתך ל"שוש"?
      לא, באמת אני אשמח לדעת.
      העשב של השכן ריסקה את כל האהבה וההערכה שהיו לי לשחקנים כמו מרי לואיז פרקר ושכחתי איך קוראים לו שמשחק את אנדי.

    • Nathalie Dobrzan הגיב:

      מיכאל, וינס גיליגאן אומר, ואני מאמינה לו לגמרי, שהוא לא ידע על "העשב של השכן" (שהייתה בעונתה הראשונה, אם בכלל כבר שודרה) כשהגה את הרעיון לשובר שורות, ותודה לאל שכך כי אם היה יודע היה יורד מיד מהרעיון (כך אמר).
      עכשיו לגבי הדמיון – אני לא חושבת שהתוכניות באמת דומות (מאידך, ראיתי רק את העונה הראשונה וכמה פרקים מפוזרים מהשאר). הרעיון של איש או אשת פרברים שפונה לסמים זה לא כזה רעיון חד פעמי, והוא נעשה אינספור פעמים בעבר, וההבדלים ביניהם הם בעצם מה שמגדירים את הסדרות.

      בשובר שורות המוות משחק תפקיד מרכזי, זה לא עיניין של משבר שיעמום מהפרברים. אדם בורח מהגורל הוודאי שלו למות בקול ענות חלושה לעבר גורל מסוכן יותר, אבל כזה שבו כביכול המוות באשמתו והגורל וודאי אך לא ידוע.
      וזו לא סדרה שמייפה את הקצוות. הוא לא סוחר במריחואנה, הסם החביב שכולנו ממילא משתמשים בו וחושבים שהסיבות לעצירת הלגליזציה שלו הן פוליטיות עסקניות בלבד.
      לא הוא מייצר את אחד הסמים ההרסניים והאיומים ביותר שיש, כי בסופו של דבר שובר שורות זו לא קומדיה, זו טרגדיה (עם הומור שחור).
      והסיפור הוא על התדרדרותו המוסרית של אדם ועל השאלה מה הופך אדם לחלאה אמיתית והאם כל אחד יכול להפוך לכזה ואם כן אילו סיטוטאציות נדרשות.
      זה לא הסיפור של העשב.
      וכמובן האסתטיקה של שתי הסדרות שונה לחלוטין, מהצילום עד העריכה והתסריט, הכול שונה.

      • מיקה הגיב:

        טוב עשית שהפסקת עם הסדרה ההיא אחרי העונה הראשונה. לאט לאט – וזה הגיע לשיאו בשתי העונות האחרונות – היוצרים שינו את הרעיון שלהם. החלק הכי בעייתי הוא שהם הפכו את ננסי לאדם דוחה שתמיד היה כזה. הרבה לפני הפרוורים, איבוד הבעל הטראגי והכביכול בחירה בסמים מחוסר ברירה, הם הציגו דמות שבשיטתיות השתמשה בכל בן אדם שבאה איתו במגע. אדם לחלוטין נטול מוסר. ולו רק בשביל זה היא כל כך שונה מוולט, שבבסיסו הוא לא אדם רע ולא מרוכז בעצמו עד כדי כך שהוא לא סופר אחרים. לוולט אכפת מאנשים אחרים. לא יותר ממה אכפת לו מהאגו שלו, אבל במידה שווה. כשזה בין האגו שלו לבין הוצאה של קרוב משפחה להורג, כפי שראינו, הוא בוחר להציל כל קרוב משפחה. אפילו האנק, שאותו הוא קצת פחות מסמפט בעיקרון, ומרגיש עליון לו.
        עם ננסי, דין שום הידרדרות מוסרית. מעולם לא היה לה מוסר.

  15. מיכאל 23 הגיב:

    מיקה, מה?
    זו פעם ראשונה שאני חוזה במארי לואיז פארקר הנפלאה, מה בדיוק היא עשתה לפני? לא יאומן שהיא בת 41 בסדרה (2005), היא ממש יפה והניואנסים שלה מבריקים. ומי זה שמשחק את אנדי? גם לא הכרתי, הוא אחלה דווקא.
    WEEDS ממש כיפית, קלילה, שנונה, מגניבה, מעין גרסת הלייט של 'שובר שורות'.
    ונטלי,
    כן אני מסכים. ועדיין, חשתי כאילו גיליגאן העתיק, אם הוא טוען אחרת אני נוטה להאמין לו…

    • מיקה הגיב:

      אני מניחה שאתה עדיין בהתחלה? אם כך, לא אספיילר. אבל לעת עתה, דגום לך את המיני סדרה "מלאכים באמריקה" ושם תראה לאיזה גבהים מרי לואיז ואיכקוראימלו נוסקים. אפשר לנסות גם את עגבניות ירוקות מטוגנות. התפקיד שלה שם לא מי יודע מה מלהיב, אבל הסרט נהדר, ובאופן כללי עד העשב של השכן מרי לואיז פארקר לא היתה יכולה לעשות רע בעיני. ואז בא העשב של השכן וחיבל בכל כך הרבה שחקנים שאני מעריכה.
      ולדידי העשב אולי קלילה אבל ממש לא שנונה וממש לא מגניבה. רק מנסה נורא נורא נורא להיות.

  16. מיכאל 23 הגיב:

    מיקה, היא לא מנסה, אלא מצליחה, אבל נסכים שלא להסכים…
    את מכירה את Dead Like Me? אחת הסדרות האהובות עליי אי פעם, אלן מות' הייתה מדהימה.

    • מיקה הגיב:

      dead like me ניסתה וגם הצליחה, והיתה מעולה ביותר. מייסון, דייזי רוב ורוקסי – נפלאים. גם אלן מות' היתה בסדר 🙂 הסרט, מנגד, זוועת עולם.

  17. מיכאל 23 הגיב:

    מיקה, יש לך פייסבוק? 🙂

כתיבת תגובה